کد مطلب:161288 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

علت انفعال مردم در برابر سیاست های معاویه چه بود
درست است كه معاویه از ابزارهای تبلیغاتی توأم به فریب مردم و تحریف حقایق و در واقع ترور شخصیت ها از یك سو، و حربه ی تهدید وتطمیع از سویی دیگر بهره می برد، اما چرا مردم فریب خوردند و تحت تأثیر تهدیدها و تطمیع ها قرار گرفتند؟ علت انفعال مردم در برابر معاویه چه بود؟

پاسخ:

همانطور كه قبلا گفتیم، امام حسین علیه السلام نمی توانستند در زمان معاویه علنی فعالیت كنند. با شرایطی كه معاویه بوجود آورده بود، حتی برای سخنرانی می بایست جایی را كه دور از دیگران بود، انتخابات می كردند و جلسات خود را در آنجا تشكیل می دادند. گاهی افراد مستعدی را شناسایی می كردند و با آنها محرمانه مطالبی را در میان می گذاشتند. اینكه مردم چرا تحت تأثیر معاویه و اعمال او قرار می گرفتند، در كلام خود امام مشهود است. در یكی از همین جلسات كه معمولا در منی برگزار می شد، حضرت خطاب به افراد فرمودند: «شما كسانی هستید كه در سایه ی اسلام و به بركت مقامات اسلامی و علومی كه دارید، مورد احترام مردم هستید و این منزلتی است كه خدا به شما داده


است» [1] . از اینجا فهمیده می شود كه این افراد از بزرگان و علمای قوم بوده اند. حضرت آنها را نكوهش می كنند كه شما از موقعیت خود استفاده نمی كنید. در بین سخنرانی، علت انفعال جامعه در برابر سیاست های معاویه را بیان می فرمایند: «فلا مالا بذلتموه و لا نفسا خاطرتم بها للذی خلقها و لا عشیرة عادیتموها فی ذات الله» [2] .


[1] بحارالأنوار، ج 100، ص 79.

[2] همان.